23 jan Het complete stappenplan voor een succesvolle nieuwe website
Waar moet je op letten als je een website gaat of laat maken? Wat is echt belangrijk?
Je website heeft een belangrijk hoofddoel: het converteren van bezoekers naar leads en uiteindelijk verkoop. Als je site niet zorgt voor waardevolle leads, dan doet je website niet wat hij zou moeten doen.
Maar waar moet je beginnen? Een website maken of iemand inhuren om dit voor je te doen kan een grote uitdaging lijken. Vooral als je dit nog nooit eerder hebt gedaan en je de principes van webdesign en online marketing niet kent. Als je de basis kent en weet welke stappen je moet doorlopen, maakt dat het proces een stuk makkelijker
Een beetje extra planning en voorbereiding nu kan je een hoop problemen besparen en winst opleveren in de toekomst. Het is zelfs zo dat als je een algemeen begrip hebt van hoe online marketing en websites werken, het opzetten van een basis website relatief gemakkelijk is. Je kan hier al de basis informatie vinden die je nodig hebt. We hebben dit stappenplan gemaakt om het webdesign proces makkelijker voor je te maken. Laten we beginnen!
#1. Kies en registreer je domeinnaam
Je hebt een domeinnaam nodig als je een website wil maken. Er zijn veel verschillende websites waar je een domeinnaam gemakkelijk kan registreren. Je hebt veel verschillende domeinextensies waar je uit kan kiezen (.nl .com .eu .training .org et..) Bepaal welke het beste voor jou is. In het algemeen zijn .nl en .com de meest gebruikte en duidelijk voor bezoekers. Voorbeeld van een bedrijf waar je een domein kan registeren is hostnet
#2. Bepaal wat het doel van je website is
Onafhankelijk van de business waar je in zit, start altijd met het omschrijven van specifieke doelen die je met je website wil bereiken, die passen bij je algehele marketing strategie en mogelijkheden. Voorbeelden zijn:
Doel: Verhogen van aantal verkopen:
Methode: Zoekmachine optimalisatie (SEO), goede content, gebruiksvriendelijke site, effectieve call to actions, focus op conversie.
Doel: Een autoriteit op jouw gebied worden
Methode: Bieden van hoge kwaliteit content, regelmatig nieuwe informatie toevoegen (Blog), vertrouwen opbouwen, je site/blogs delen op andere websites en social media.
Doel: Verbeteren van interactie met bestaande en potentiële klanten
Methode: E-mail marketing lijst, online support (chat), webinars, Content ontworpen om je bezoekers terug te laten komen.
Doel: Werken aan naamsbekendheid
Methode: Actief social media programma, promoties, reputatie management.
Bovenstaande methoden zijn voorbeelden, je kan totaal verschillende methoden bedenken om dezelfde doelen te bereiken. Nog staan ze op zichzelf. Bijvoorbeeld wanneer we zeggen “Vertrouwen opbouwen” bij “Een autoriteit op jouw gebied worden” , is vertrouwen opbouwen tegelijk ook van groot belang voor verkoop.
Je doelen en methoden moeten passen bij de mogelijkheden van je bedrijf. Het is makkelijk om te zeggen dat je actief moet worden op Facebook en LinkedIn. Maar als je niet de medewerkers hebt die meerdere uren per week werken aan een creatieve en duurzame social media campagne, kan je waarschijnlijk je energie beter ergen anders in stoppen. Zoals een e-mail lijst, advertenties, nieuwsbrief of iets vergelijkbaars dat past bij jouw mogelijkheden.
#3. Ken je doelgroep
Het kennen van je doelgroep is essentieel. Je moet zoveel mogelijk over ze te weten komen als mogelijk. Dat is inclusief demografie, leeftijd, inkomen, locatie, opleiding, enz. Je moet ze ook begrijpen op een dieper niveau. Waar zijn ze naar op zoek? Wat willen ze graag? Wat zijn hun pijnpunten en uitdagingen? Hoe kan jij hierbij helpen?
Als je eenmaal weet wie je klanten zijn, kan je bedenken hoe je een relatie kan opbouwen. Het verkopen van diensten en producten aan hoogopgeleide volwassene zoals doctors en professors, is heel anders dan het verkopen aan tieners. Goed opgeleide professionals zullen veel grondiger onderzoek doen, andere woorden gebruiken en vaak minder gevoelig zijn voor sterke call to actions.
Als je de doelen van je website bepaald, moet je ze bedenken in de context van je doelgroep. Bij het bouwen van je website moet je zaken constant bekijken vanuit het perspectief van je doelgroep. Als je een geweldige website bouwt die jouw doelgroep niet aanspreekt, ga je waarschijnlijk je doelen niet halen. Het maken van buyer persona’s kan je helpen beter te begrijpen wie je ideale klant is en hoe je deze het beste kan interesseren. Een simpele manier om hiermee te starten is Roman’s persona template
#4. Start met een basis versie
Maak een lijst met specificaties die noodzakelijk zijn om je doelen te behalen. Begin met de zaken die echt nodig zijn. Het is zonde om tijd en geld te investeren in het creëren van een website met tools en specificaties die je niet gaat gebruiken. Je kan veel geld uitgeven aan een custom website design en geavanceerde tools om later uit te vinden dat ze niet werken voor je doelgroep. Om vervolgens je design weer helemaal om te gooien zonder te weten of dit nu wel gaat werken
Na het bouwen van vele verschillende soorten websites hebben we de gouden regel ontdekt bij het maken van het je eerste website. Wat je denkt nodig te hebben is vaak anders dan wat je echt nodig hebt. Dus start met een basisversie van de website met wat je denkt nodig te hebben. Test om te zien wat wel en niet werkt met minimale tijd en geld investering. Als je eenmaal weet wat werkt kan je slim investeren in je website.
#5. Vertel het verhaal waar de klant zich in herkent
Een goed verhaal verbindt ons verbindt met de wereld om ons heen. Dit geldt ook voor je ideale klant. Zij leven het verhaal wat ze zichzelf vertellen. Maar de kans is dat je jezelf nooit in hun schoenen hebt verplaatst. Om te weten wat hun drijft. Als ondernemer moet je doorgronden welk verhaal zij leven. Wat zijn hun pijnpunten? Wat zijn hun uitdagingen? Wat zorgt voor slapeloze nachten? Wat zijn hun verlangens? Welke betere toekomst willen ze? Jouw rol is om ze te helpen daar te komen. Door het maken van een verhaal dat het mogelijk maakt om hun leven te verbeteren.
Eerst moet je de interactie aangaan en ze helpen. Ontwikkel een gratis aanbod dat al direct waarde toevoegt. Zonder iets terug te verlangen. Gratis content lijkt misschien op een mooi aanbod. Maar informatie is goedkoop en zij moeten hun tijd erin investeren. Het meest waardevolle wat iemand heeft. Dus zorg dat het goed is. Dat het een geweldige indruk maakt. Dat het ze nieuwe inzichten geeft. Dat het ze laat zien dat er een nieuwe manier is om dingen te doen. Geef ze een methode en ideeën, zodat ze kunnen geloven dat hun leven kan veranderen. Als je dit vertrouwen hebt opgebouwd en op voorhand al waarde hebt geboden, is het tijd om je betaalde dienst te introduceren.
Iets dat ze echt helpt om het verhaal dat ze leven te veranderen. Dat grote impact op hun leven gaat hebben. Als je ze deze verandering kan laten doormaken door de beste oplossing te bieden voor hun probleem. Zal er veel interesse zijn in jouw hoogwaardige oplossing.
Effectief om je in te leven in de klant en tot jouw unieke verhaal te komen is door het uitwerken van een Customer Journey aan de hand van je buyer persona in Stap #3. Download hier het template dat wij gebruiken voor het maken van de Customer Journey voor onze klanten.
Helaas zien we nog te vaak dat mensen pas over de content creatie gaan nadenken wanneer de website al bijna live zou moeten gaan. De gevolgen: stress, uitlopende deadlines, onvoorziene kosten en ondermaatse content. En daarmee een minder geslaagd project.
Door met de content te beginnen, leg je de focus gelijk al op de doelgroep en de marketingdoelstellingen van je organisatie. Het verhaal dat jij te vertellen hebt waarmee je de doelgroep verder kan helpen. Wanneer je begint te bouwen zonder echte content, komt de focus al snel te liggen op sterk aan persoonlijke smaak onderhevige aspecten. Zoals kleur, afmeting van het logo, typografie e.d. Allemaal belangrijk, maar zonder echte content veel lastiger te beoordelen.
Aan de basis van alle goede online content staat een gedegen zoekwoorden onderzoek. Gebruik hiervoor Google Search Console (voorheen Webmaster Tools). Want een van de handige tools binnen Google Search Console is de zoekanalyse.
Het is overigens niet noodzakelijk om alle content al af te hebben voor je aan het ontwerp begint. Goede, realistische voorbeeld content voor elk paginatype is doorgaans genoeg. Daarna kan de content creatie parallel lopen met de ontwikkeling van de website.
#6. Onderzoek de websites van concurrenten
Online concurreren betekent dat je moet begrijpen wie je concurrenten zijn. Je wil een website hebben die op ze minst zo goed is als je belangrijkste concurrenten. Natuurlijk, is het beste om een website te hebben die beter is. Dus het doen van onderzoek naar concurrenten voordat je begint met het ontwikkelen van je website is essentieel.
Op het moment dat je weet wat je website moet gaan doen en weet waar de basis versie uit moet gaan bestaan, bekijk je de concurrentie. Als je een online bedrijf hebt, moet je de leidende websites in je branche bekijken. Of als je een blog over persoonlijke ontwikkeling hebt, bekijk dan de andere blogs over dit onderwerp
Wanneer je deze websites bekijkt. Wat vind je goed? Wat zijn dingen die je anders zou doen? is Met een tool als Similarweb kan je de websites van concurrenten met elkaar te vergelijken.
#7. Het design van je website
Webdesign is zowel een wetenschap als een kunst. De meeste webdesigners besteden veel tijd aan het ontwikkelen van hun vaardigheden. En ze stoppen nooit met het ontwikkelen van zichzelf op het gebied van design principes, technologie, programmeren en het ontwerpen van de beste klant ervaringen. We gaan hier niet uitgebreid in op webdesign principes, maar we willen wel wat basisprincipes meegeven.
Belangrijk is dat iedere website geoptimaliseerd moet zijn voor het gebruik op mobiele telefoon. De meeste moderne websites zijn responsive, dat betekent dat ze zich automatisch aanpassen aan het beeldscherm en formaat waarop de website bekeken wordt. Meer dan de helft van de website bezoeken komen van een smartphone. Als je website hiervoor niet geoptimaliseerd is, zullen bezoekers je website snel weer verlaten en zal je lage komen in de zoekresultaten van google.
Het is een goed idee om te starten met het schetsen van het ontwerp. Welke pagina’s moeten er allemaal komen en hoe worden ze ingedeeld. Een mooie tool om hiervoor te gebruiken is Draftium Dit biedt je de mogelijkheid om je website te schetsen en content toe te voegen op een heel eenvoudige manier. Er zijn al meerdere templates die je specifiek voor jouw branche kan gebruiken. Je hoeft geen designer of developer te zijn om deze tool te gebruiken.
De volgende stap is het bepalen van het design. Met je huisstijl en logo geef je de website de uitstraling die bij je bedrijf past. Zorg dat je call to actions en knoppen specifieke kleuren krijgen die eruit springen en mensen tot actie over laten gaan.
Het beste en meest persoonlijke is om zelfgemaakte foto’s te gebruiken. Vooral foto’s van jou, je team, het kantoor. Dit zorgt ervoor dat je bezoeker een band met je kan opbouwen. Soms zijn deze er niet of wil je voor bijvoorbeeld blogposts andere foto’s gebruiken. Een goede site met gratis te gebruiken foto’s daarvoor is Pixabay. Naast foto’s worden zijn illustraties ook een mooie ondersteuning van je tekst. Deze hoeven niet kostbaar te zijn. Op Undraw kan je zelfs gratis illustraties downloaden om te gebruiken voor je project.
#8. Het bouwen van je website
Er zijn veel verschillende tools om je website mee te bouwen op de markt. Je kan een website helemaal vanaf scratch programmeren, WordPress gebruiken of een eenvoudige drag-and-drop tool gebruiken.
Iedere methode heeft zo z’n voor- en nadelen. Met drag-and-drop tools beperk je jezelf in de mogelijkheden en flexibiliteit voor nu en in de toekomst. Maar als je een simpele website nodig hebt en je wilt hem zelf maken zonder programmeer of andere ervaring, dan is het wel de beste optie.
Er zijn veel verschillende drag-and-drop tools op de markt en het is moeilijk te zeggen welke de beste is. Terwijl ze allemaal zo hun voor en nadelen hebben, doen ze in essentie allemaal hetzelfde, het voor iedereen mogelijk maken, van beginners tot ervaren designers om een complete website te creëren door alleen te slepen en klikken.
Een voorbeeld van de drag-and-drop tools beschikbaar zijn Wix, Website.com, Weebly en Squarespace.
Wil je niet zelf aan de slag met het ontwerpen en bouwen van een website? Webzigt realiseert professionele basis websites vanaf €499. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.
#9. Website Hosting opties
Je zou nu een goed beeld moeten hebben van wat er nodig is om een website te ontwikkelen. Zoals je hebt gemerkt kost het lanceren van een succesvolle website veel voorbereiding. Er zijn veel factoren die je moet overwegen om je website te laten slagen. Voordat je echt je website online gaat zetten, moet je nu bepalen waar je de website gaat laten hosten.
Er zijn veel verschillende opties en je moet kiezen gebaseerd op kosten, service en schaalbaarheid. Als je kiest voor een drag-and-drop website builder is de hosting vaak inbegrepen. Als je voor WordPress kiest heb je een hosting provider nodig die dat ondersteunt. Webzigt biedt vanaf €24,- per maand een hosting en support abonnement aan waarbij je volledig ontzorgt wordt. Neem contact op om de mogelijkheden voor jou te bespreken.
Andere voorbeelden van hosting providers voor WordPress zijn hostnet, 000 hosting en siteground.
#10. Kies een dag om je website te lanceren
Dit zou duidelijk moeten zijn, maar je lanceert je website niet zomaar op een dag. Dit is een speciaal moment. Je bent weken (of maanden) bezig geweest om ieder onderdeel van je website te creëren.
Pak dit moment om te vieren en je website te promoten. Een stille lancering is een gemiste kans.
Deel het nieuws met je email lijst, vrienden & familie, op social media en andere kanalen die je tot beschikking staan. Laat iedereen weten dat je nieuwe website er is en je er trots op bent.
Effectieve online marketing gaat veel verder dan alleen je website. Dit is zelfs pas het begin. Je kan nu gaan ervaren en meetbaar maken wat de resultaten van je inspanningen zijn. Er zijn veel verschillende tools om zaken meetbaar te maken. Gebruik in ieder geval Google Analytics om je bezoeker gedrag inzichtelijk te maken en Hotjar om te zien wat bezoekers op je website doen.
#11. Next step: Vliegwiel Marketing
Goed presterende bedrijven hebben bijna allemaal marketing processen, die zorgen dat ze onder de aandacht komen bij de juiste doelgroep en een manier om deze op de website of fysieke locatie te krijgen.
Een mooie metafoor om de complexiteit van online marketing te omschrijven is een vliegwiel. Het is weliswaar moeilijk om het vliegwiel op gang te krijgen, maar als het eenmaal draait is het moeilijk af te remmen, en kan het langzaam blijven versnellen.
Een goede manier om het vliegwiel op gang te krijgen is het creëren van content (Bloggen) dat je vervolgens deelt op Social Media, websites, e-mail en andere kanalen. Zodat mensen naar je website komen en je vertrouwen op kan bouwen. Daarnaast zorgt de content ook dat je steeds hoger komt in Google en dat steeds meer sites naar je zullen verwijzen. Zodat de bezoekersaantallen blijven groeien. Als je dit consistent doet en goede waardevolle content biedt voor jouw doelgroep, is deze methode heel krachtig en duurzaam. Je zal steeds meer bezoekers krijgen en als de expert gezien worden. Eerst zorg je voor vertrouwen en bouw je de relatie op. Vervolgens doe je het aanbod waarmee ze echt geholpen zijn, je product of dienst. Net als met een echt vliegwiel kost het tijd om het op gang te krijgen. Maar als het eenmaal draait blijf je er de vruchten van plukken en is de groei ingezet.