Heb jij een duidelijk profiel van je klant?

Heb jij een duidelijk profiel van je klant?

 

Als je weet wie je klant is en waar deze naar op zoek is kan je:

  • Content creëren die waarde toevoegt, door een probleem op te lossen voor je klant.
  • Je producten en diensten presenteren op een manier die hun uitdagingen adresseert.
  • Nieuwe programma’s, producten en diensten creëren die aansluiten bij hun behoefte.

 

Wie is je klant?

Om een effectief beeld te krijgen van je klant, maak je een fictieve identiteit voor verschillende type kopers: Wie is je klant Webzigt

  • Van welke generatie zijn ze?
  • Wat is hun thuissituatie?
  • Wat doen ze dagelijks? Gaan ze elke dag naar kantoor? Reizen ze de wereld over?
  • Wat is hun rol? Dragen ze meerdere petten op een dag? Wat voor werk doen ze?

  • Hoe werken ze? Managen ze een team? Werken ze zelfstandig?

  • Op wat voor manier communiceren ze? Zitten ze veel op Facebook? Doen ze juist alles telefonisch?

  • Waar doen ze graag in hun vrije tijd? Gaan ze naar de sportschool? Klussen ze graag?

  • Welke karakter eigenschappen hebben ze? Zijn ze doelgericht? Zijn ze snel tevreden

  • In wat voor omgeving wonen ze? In de stad? Nieuwbouwwijk? dorp?

 

Wat kan je voor deze klant betekenen?

Gebruik inzichten over dagelijkse successen, problemen en processen van je klant om te ontdekken wat ze beweegt om actie te ondernemen.

Welke problemen hebben ze? Op welke punten komen deze samen met jouw expertise? Welke specifieke uitdagingen kan jij ze helpen te overkomen?

Uiteindelijk gaat het om het creëren van een duidelijk beeld van wat de verschillende type kopers van jouw product of dienst beweegt, om jouw product te kopen en hoe je daar op in kan spelen.

Klant onderzoek

Het voordeel van het hebben van een klein bedrijf is dat je vrijwel dagelijks in contact staat met je klanten. Dus waarschijnlijk weet je meer van je klanten dan een CEO of Marketing manager van een grote organisatie.

De eerste versies van je doelgroep zullen misschien gebaseerd zijn op gefundeerde veronderstellingen. Dat is een goede start; je weet inmiddels al aardig wat over je klanten. Maar neem niks aan. Probeer er continu achter te komen wie je potentiële klanten zijn, wat ze beweegt en wat hun uitdagingen zijn. Spreek of mail hiervoor met je klanten, doe online surveys en bekijk je Google Analytics en andere website data. 

Persona’s

Wanneer je alles voor iedereen wil doen, weten klanten je niet te vinden en heb je uiteindelijk geen klanten. Inplaats daarvan is het beter om Personas te ontwikkelen, gebaseerd op 2-3 typen klanten die je hebt. Deze kan je dan doelgericht benaderen.

Persona’s zijn fictieve personen, maar om hun motivaties en uitdagingen te begrijpen, wil je ze zo echt maken als mogelijk.

Voorbeeld-Persona-Webzigt

Gebruik deze persona voor het schrijven van blogs die een probleem oplossen voor je klant, zodat ze de waarde van jou en je bedrijf gaan inzien. Voor het presenteren van je producten en diensten op een manier die hun uitdagingen adresseert. Om programma’s, producten en diensten te ontwikkelen die aansluiten bij hun behoefte.

PERSONA WORKSHOP

Klaar om te starten met het maken van je eigen persona’s? Zodat je gericht jouw doelgroep kan gaan aanspreken en daarmee meer verkopen gaat realiseren.

Maak dan snel een afspraak voor een workshop. Tijdens een sessie van twee uur leg ik uit wat het voor jou kan opleveren en wat er voor nodig is om de persona voor jouw bedrijf te maken.

Stuur een mail naar nick@webzigt.nl of bel me op 06 14 677 229

 

 

Berichten

berichten